سرپرست دانشگاه بیرجند:
تکمیل پروژههای نیمهتمام، تقویت زیرساختها و توسعه آموزش عالی، مطالبات اصلی دانشگاهیان خراسان جنوبی از دولت چهاردهم است
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند به نقل از خبرگزاری ایرنا، با نزدیک شدن به نخستین سفر رییس دولت چهاردهم به استان خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه بیرجند آخرین ظرفیتها، دستاوردها و نیازهای این دانشگاه را برای توسعه علمی، پژوهشی و فرهنگی اعلام کرد.
تقویت زیرساختهای دانشگاه بیرجند مطالبه اصلی از دولت چهاردهم
سرپرست دانشگاه بیرجند با تشریح ظرفیتها، دستاوردها و نیازهای این دانشگاه در آستانه توجه دولت چهاردهم به مطالبات آموزش عالی استان، گفت: دانشگاه بیرجند بهعنوان دانشگاه معین و جامع شرق کشور، برای ایفای نقش موثرتر در توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی خراسان جنوبی، نیازمند حمایت دولت در حوزههای بودجهای، زیرساختی، پژوهشی و رفاهی است که در صدر آن، تصویب ماده ۲۳ تکمیل آزمایشگاه مرجع استان قرار دارد.
دکتر احمد خامسان اظهار کرد: دانشگاه بیرجند با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، بیش از ۳۴۰ عضو هیات علمی و افزون بر ۱۲ هزار دانشجو، همواره نقش محوری در توسعه استان ایفا کرده و با شعار «دانشگاه جامعهمحور، مهارتآموز و کارآفرین» در حوزههای علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی و هنر، بازوی مشورتی و عملیاتی بسیاری از دستگاههای دولتی و بخش خصوصی بوده است.
وی با اشاره به ظرفیتها و دستاوردهای دانشگاه بیرجند افزود: این دانشگاه در حوزههای آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، خدمات گستردهای ارائه کرده و نقش موثری در تربیت نیروی انسانی متخصص، حل مسائل استان و ارتقای سرمایه اجتماعی ایفا میکند.
سرپرست دانشگاه بیرجند در ادامه با اشاره به پروژهها و طرحهای اولویتدار نیازمند حمایت دولت تصریح کرد: دو طرح ملی دانشکده هنر و دانشکدههای علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی از پروژههای مهم دانشگاه هستند که اگرچه بخشی از اعتبار دانشکده هنر در مصوبات سفر دیده شده، اما تکمیل کامل آن نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات بیشتر است.
وی مهمترین مطالبه دانشگاه بیرجند را تصویب طرح ماده ۲۳ برای تکمیل آزمایشگاه مرجع استان عنوان کرد و افزود: این آزمایشگاه از نیازهای اساسی خراسان جنوبی است که میتواند از خروج سالانه دهها میلیارد تومان سرمایه استان جلوگیری کند؛ تجهیزات این آزمایشگاه توسط دانشگاه خریداری شده و هماکنون بهصورت موقت در حال ارائه خدمات است، اما برای بهرهبرداری کامل، نیازمند حمایت دولت است.
دکتر خامسان همچنین به دیگر مطالبات دانشگاه از دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: تقویت زیرساختهای فناوری دانشگاه بیرجند با قابلیت ارائه خدمات به سایر ادارات و سازمانها، حل مشکل شهرک فرهیختگان دانشگاه و بررسی پیشنهاد واگذاری ۹۰ هکتار از اراضی پردیس شوکتآباد برای تامین مسکن دانشگاهیان استان، از جمله مطالبات مهم دانشگاه است که نیازمند تصمیمگیری و حمایت دولت است.
وی ادامه داد: تکمیل مجتمع رفاهی ـ فرهنگی دانشگاه در باغ امیرآباد برای استفاده دانشگاهیان و عموم مردم، و تخصیص بهموقع اعتبارات ملی برای تعمیر، تجهیز و محوطهسازی دانشگاه، از دیگر نیازهای ضروری است؛ چراکه تأخیر در تخصیص این اعتبارات، اختلال در ارائه خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان را بهدنبال خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه بیرجند، راهکارهای دانشگاه بیرجند برای تقویت ارتباط دولت و دانشگاه و ارتقای کیفیت آموزش عالی در استان را تشریح کرد و گفت: تدوین نقشه تعامل دولت و دانشگاه با تعیین محورهای همکاری، اولویتهای پژوهشی و سازوکار نظارت و ارزیابی، الزام دستگاههای اجرایی به استفاده از خدمات علمی و مشاورهای دانشگاه در طرحهای توسعهای استان و پیشبینی نظامهای تشویقی برای استادان و پژوهشگران فعال در پروژههای کاربردی استانی از جمله این راهکارهاست.
وی بیان کرد: تشکیل کارگروه دائمی با حضور نمایندگان استانداری، دستگاههای اجرایی و دانشگاهها، برگزاری نشستهای تخصصی مشترک میان استادان دانشگاه و مدیران اجرایی، انتشار گزارشهای سالانه از نتایج همکاری دولت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت پایاننامهها، پژوهشها، اعضای هیأت علمی و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند در حل مسائل استان، میتواند تصمیمسازیها را مبتنی بر دانش و پژوهش
کند.
وی با تاکید بر آمادگی این دانشگاه برای ایفای نقش بازوی فکری دولت در استان یادآور شد: دانشگاه بیرجند آمادگی دارد گزارشهای سیاستپژوهی در حوزههای آب، کشاورزی، منابع طبیعی، مسائل اجتماعی و فرهنگی، فناوری، هوش مصنوعی و انرژیهای تجدیدپذیر ارائه دهد.
رئیس دانشگاه معین استان همچنین بر لزوم سرمایهگذاری دولت در مرکز داده، زیرساختهای هوش مصنوعی و سامانههای ابری دانشگاه بیرجند تاکید کرد و افزود: این زیرساختها قابلیت ارائه خدمات به ادارات و سازمانهای استان را دارد و میتواند تحول جدی در نظام حکمرانی داده و تصمیمگیری استان ایجاد کند.
سرپرست دانشگاه بیرجند توسعه آموزشهای مهارتمحور و بینرشتهای، گسترش دورههای کارآموزی و مشارکت دانشجویان در پروژههای اجرایی استان، استفاده از ظرفیت دانشگاه در آموزش کارکنان دستگاههای اجرایی، تقویت نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی و اجتماعی استان و ایجاد شبکههای نوآوری و استارتاپی برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی را از دیگر محورهای پیشنهادی دانشگاه بیرجند برشمرد.
وی تاکید کرد: اجرای این پیشنهادها با اراده مدیریتی، ثبات نهادی و تخصیص بودجه مشخص، ضمن ارتقای کیفیت آموزش عالی، موجب افزایش نقش دانشگاه در توسعه استان، تقویت ارتباط دولت با جامعه علمی و بهرهمندی جامعه از توان علمی، پژوهشی و مهارتی دانشگاه خواهد شد.
خراسان جنوبی به عنوان یکی از استانهای پهناور و با جمعیت پراکنده کشور، در دهههای اخیر در مسیر توسعه علمی و آموزش عالی گامهای قابل توجهی برداشته و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان با ایجاد زیرساختهای آموزشی و پژوهشی، نقش مؤثری در توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای سطح علمی و فرهنگی منطقه ایفا کردهاند.
بر اساس آخرین آمار، از ۴۰ هزار و ۶۸۳ دانشجوی دانشگاههای استان بیش از ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاهها علاوه بر ارائه آموزش، بازوی مشورتی و پژوهشی بسیاری از دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان هستند و بستر مناسبی برای توسعه مهارتهای تخصصی و اشتغالمحوری ایجاد کردهاند.

نظر شما :