مداخله در بحران
یکی از مهمترین رسالتهای دانشگاهها و مراکز آموزشی، ایجاد فضایی ایمن برای دانشجویان است. رفتارهای خودآسیبرسان یک دانشجو میتواند سایر دانشجویان و کل مجموعه دانشگاهی را متأثر سازد. در انسانها گرایشی زیستی برای حفظ خویشتن و اجتناب از آسیب و درد وجود دارد ولی شکلهای مختلف آسیب به خود همیشه همراه انسان بوده است.
خود آسیب رسانی شامل انواع مختلفی از رفتارهایی است که با هدفهای مختلف روانشناختی و بین فردی به شکلهای مستقیم (آسیب عمدی به خود) و غیرمستقیم (آسیب غیرمستقیم به خود) انجام میشوند و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی مورد قبول اکثریت نیستند. با شناسایی احتمال خطر در افراد خودآسیب رسان میتوان از وقوع مرگ بر اثر این رفتار کم کرد.
کمیته مداخله در بحران با هدف پیشگری و مداخله در سه بخش ارتقای بهزیستی و سلامت روان، مداخله در بحران و اقدامات ضروری پس از بروز بحران، فعالیت میکند. فعالیت این کمیته مبتنی بر برنامه جامع پیشگیری و مداخله در خودکشی در محیطهای دانشگاهی (دفتر مشاوره وزارت علوم- اسفند 1397) که اولین برنامه جامع در این زمینه است، میباشد.
هدف از تدوین این برنامه، تضمین این مطلب است که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، قابلیت مشارکت در جهت پیشگیری از رفتارهای خودآسیب رسان و در صورت بروز موارد خودکشی، آمادگی رویارویی با این بحران را داشته باشند و در کوتاهترین زمان نسبت به بازگرداندن فرد یا افراد درگیر مسئله به وضعیت عادی اقدام نمایند.
این برنامه در مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند در سه بخش اصلی ارائه میشود:
1- ارتقای بهزیستی و سلامت روان.
2- مداخله در بحران
3- اقدامات ضروری پس از بحران